12 juli Vilken sommar o värme

I vintras gnällde man på kylan uppemot eller säger man nedemot minus 28 – 29 grader. Nu gnäller vi på värmen som håller sig på plus 28 – 29 gr. Nä vi ska inte gnälla, men det är inte skönt, föredrar nog en mer lagom temperatur plus 20 – 22 grader.
När man nu önskar vore det inte så dumt med ett stilla sommarregn.
I dag när vi skulle resa hem från Töreboda fick jag gårdagens regn på mig, vatten hade samlats på markisen som förmodligen såg ut som en bassäng, men det tänkte jag inte på, utan var koncentrerad på att ta ner stödbenet o då kom allt vatten forsande över mig. Jag tittade hjälplöst på hustru E som storskrattade, o det är klart det måste ha sett dråpligt ut. Ok in o byta käder från topp till tå, strumpor skor, kallingar, byxor o T-tröja.

Regnet härrörde sig från en åskskur som kom igår kväll. Innan åskan var det grymt varmt plus 33 grader, i skugga o stark blåst, vinden var väldigt varm o fuktig så jag förstod att det var åska på gång. Jag säkrade markisen med hjälp av linor ner till husvagnens stödfötter. Åskan drog förbi med några knallar o blixtar men på långt avstånd, ett kraftigt regn o temperaturen sjönk till c:a 26 grader, vilket var skönt.

Tidigare på dagen hade jag spelat golf med Leif o Bengt, jag drack nog en och en halv liter vatten ! Vatten, jag?, ja så var det, hade fått kramp i ett ben under natten o det lär bero på vattenbrist, man lär sig. Hur som haver senaste natten klarade jag utan kramp, men krampen var inte långt borta. Drick vatten gubbe, ja, ja ska jag göra.

Fredag så spelade jag också golf, med hustru L och Bengt N. Det var andra rundan med de nya klubborna o de fungerade kanonbra. Resultatet blev 36 poäng trots missad kort halvmeters birdieputt på 13 o m lång parputt på 17.

När vi kom till Töreboda på fredags eftermiddag så gick Bengt N. o väntde på oss med en stor skål färska nyplockade jordgubbar i, vilken go gubbe (Bengtalltså). Fredagskvällen avslutades med jordgubbskalas.

På lördagen tyckte jag att vi skulle koppla o efter en dusch tog vi oss till Norrkvarn ett slusställe vid Göta Kanal. Norrkvarns hotell o Restaurang är inrymd i von Platens central för kanalbygget en stor fyr våningsbyggnad. En eldskäl har byggt en minikanal för barnen med de viktigaste sevärdheterna. De har också byggt övernattningsstugor i form av stora stubbar. Ett fantastiskt projekt. Vi satt ute, alldeles vid bryggan där en båt med konstig akterflagga låg förtöjd. Språket som talades lät som något från balkanländerna. Skepparen hade en tröja med något skämt om Kroatien på rygen så vi antog att de kom från Kroatien. Kul med tanke på att Asse o Jonas är på väg till Kroatien.

Hundarna hade det inte lätt i värmen Frida flämtade väldigt kraftigt, så jag tog vovvarna till tians tee där man kan gå ut på en klippa ut i sjön o lätt att komma upp. Det var nog räddningen för hundarna.
Vi beslöt oss för att åka hem för att vovvarna skulle få det lite drägligare o gott om skugga. Vi satte också igång värmepumpen på AC o har nu en skön temperatur inne.

Avslutar kvällen med vattning av växter o gräsmatta.

Om Tage H

En pensionär som vandrar med sin hund, med golf och träslöjd som hobby. Bor i Vrigstad en del av Sävsjö kommun.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.