Ribe

Efter frukost körde vi in till Ribe, rakt igenom den gamla medeltida stadskärnan, kom till en P plats på lagom avstånd till domkyrkan. På P platsen fanns en husbil som tydligen övernattat.

Vi travade iväg upp till ett torg där turistbyrån och domkyrkan ligger, Vikingamuseet låg en bra bit bort. Domkyrkan skulle öppna kl. 11.00 så vi tog en liten titt på en utgrävning vid torget. Ribe är en väldigt mysig stad som vi rekommenderar, varför inte en helg utflykt.

Domkyrkan var väl inte så där väldigt utsmyckad men den var vacker och hade en del fina saker bl.annat en stor ljusstake. Gravkor förstås.  Tornet det lilla var äldsta delen av kyrkan, där fick man betala om man ville gå upp, men vi avstod.

Vikingamuseet låg som sagt en bit bort, lite för långt för E men envis som hon är så kom vi fram. Jag gick och hämtade husbilen medans E vilade upp sig inför musei besöket.

Det var väldigt intressant både vikingadelen och den medeltida avdelningen, efter det så tröt krafterna och vi avslutade med en kopp kaffe.

Resan fortsatte mot Tönning i Tyskland, vi stannade vid en vägrestaurang Perlen och åt en hamburgare en av de bästa jag någonsin ätit.

Jag hade spanat in en ställplats som lät lovande med utsikt över en havsvik, till humant pris.
Man anmälde sig vid en vanlig camping betalade och blev hänvisad till ställplatsen några hundra meter från receptionen. På ställplatsen fanns nästan allt,wc, dusch toatömning och som sagt fin utsikt över viken vid klart väder. Vi hade tyvärr dis och regn.

Vi avresan så fastnade vi, d.v.s. HB:ns vänstra hjul fick inget fäste vi bara slirade, jag provade alla kända knep, men det gick bara inte. Turligt nog hade jag skaffat slirmattor som nu sattes in framför hjulen och si, vi kom upp lätt som en plätt. Sens moral slirmattor är användbara även om det inte är snö. Jag blev förvånad – otroligt vad bilen är lätt fram.

Jag har lite bilder från Ribe men de får komma lite senare.

Om Tage H

En pensionär som vandrar med sin hund, med golf och träslöjd som hobby. Bor i Vrigstad en del av Sävsjö kommun.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.